Sibeliuksen juhlavuosi innoittaa Turussa

IMG_5240 1

Puolalankoulun kuutosluokkalaisia ukulele- ja kitarapuuhissa ja opettajat Aila Arola (vas.) ja Riitta Hietanen

 

 

Turun Puolalankoulun musiikkiluokat ovat ottaneet Jean Sibeliuksen 150-juhlavuoden innolla vastaan. Työn alla on monenlaisia kansallissäveltäjäämme liittyviä projekteja.

 

Puolalan alakoulun musiikkivastaavat Aila Arola ja Riitta Hietanen esittelevät tyytyväisinä musiikkiluokkien omaa Sibelius-monumenttia. Värikäs putkiasetelma on kokoelma erivärisiä, kattoon roikkumaan kiinnitettyjä perkussioputkia, jotka on helppo napata tarpeen vaatiessa ja kiinnittää jälleen paikalleen.

-Aiemmin ne pyörivät lattioilla ja olivat tiellä. Nyt niillä on hyvä paikkansa, Hietanen kertoo.

 

Arola ja Hietanen ovat työskennelleet Puolalankoulussa työparina 90-luvun alkupuolelta lähtien. He suunnittelevat kaikki musiikkiluokkien opetussisällöt yhdessä.

-Ei kyllä tulisi mitään tästä hommasta ilman toista, Arola naurahtaa ja Hietanen nyökkää vieressä.

 

IMG_5244 1

Puolalankoulun oma Sibelius-monumentti piristää luokan ilmettä värikkyydellään

 

Satusävellyksiä ja Sibelius-näyttelyä

 

Sibeliuksen juhlavuotta varten on keväälle ja tulevalle syksylle suunniteltu Puolalankoulussa monenlaista ohjelmaa. Viime syksynä toteutettiin jo Unelmieni maailma -rakentelutehtävä, jota varten kuunneltiin Sibeliuksen Satu-teosta. Tehtävä oli osa Turun Filharmonisen Orkesterin järjestämää Fairy Tale –kilpailua, jossa kuvitettiin oma fantasiamaailma.

-Sovelsimme tätä kilpailutehtävää rakentelun muotoon. Oppilaat miettivät teosta kuunnellessaan, millainen olisi heidän unelmiensa maailma tai paikka. Sitten he askartelivat valitsemaansa laatikkoon tämän paikan. Materiaaleina käytettiin mm. askartelutarvikkeita, luonnon- ja jätemateriaaleja, Arola kertoo.

 

Selinan unelma    Lotan unelma  Niklaksen unemla

Unelmieni maailma -tehtävän kuvat: Riitta Hietanen

 

Koulun yhteistyökumppanina on juhlavuoden aikana Sibelius-museo. Museolta on käyty koulussa esitelmöimässä Sibeliuksesta ja hänen elämästään, ja koululaiset menevät myös katsomaan museossa esillä olevan Sibelius-aiheisen perusnäyttelyn.

 

Tarkoituksena on kevään aikana tehdä myös esimerkiksi satusävellyksiä. Siinä oppilaat keksivät ryhmissä lyhyehkön sadun, ja sadun henkilöille sävelletään tunnusmusiikki. Myös alku- ja loppumusiikkia voidaan säveltää.

-3.-4.- ja 5.-6. -luokkalaisille on vähän eri teemoja ja biisejä tarjolla, joita työstetään satusävellyksessä. Pienimmille luontoteemat, joita Sibelius paljon musiikissaan viljeli, ovat ehkä helpompia ymmärtää ja sisäistää, Hietanen valaisee.

 

Tarinoita, jotka kiinnostavat

 

3.-4. -luokkalaisten sävellyksiä tullaan kuulemaan koulun kevätkonsertissa, viitosluokkalaiset taas tekevät sävellykset todennäköisesti iPadeilla, jotka esitellään Sibelius-museon näyttelyssä. Kuutosluokkalaisille on suunnitelmissa vesiaiheisia sävellystehtäviä pienryhmissä, ja aiheet tulevat seuraamaan turkulaisittain mm. Aurajoen rantoja. Arolan ja Hietasen mukaan oppilaat ottavat mielellään Sibeliuksen kaltaisen säveltäjän vastaan, eikä aihetta juuri tarvitse tuputtaa. Sibeliuksen Puu-sarja ja Vesipisarat ovat esimerkiksi sellaisia, jotka jo aika nopeasti jäävät pienille oppilaille mieleen, ja jotka on helppo tunnistaa.

 

Joulun alla ala-aulan seinälle, Sibeliuksen kuvan ympärille, ilmestyi joka aamu jotakin pientä, yksityiskohtaista tietoa säveltäjästä, joka antoi oppilaille uutta pohdittavaa aiheeseen. Ainolasta, Aino ja Jean Sibeliuksen kodista Järvenpäässä, oppilaat ovat olleet erittäin kiinnostuneita.

-Kuolleet säveltäjät ovat oppilaille tarinoita ja historiaa, ne kyllä kiinnostavat. Ja kuudesluokkalaiset tykkäävät kuunnella klassista musiikkia jo ihan rentoutusmielessäkin, Arola pohtii.

 

HEIDI HORILA

Unisonon toukokuun numerossa kerrotaan, miten suunnitellut Sibelius-aiheiset projektit toteutuivat, ja millaista niiden parissa oli työskennellä

 

Esimerkkejä Sibeliuksen juhlavuoden Sibelius-museon ja Puolalan musiikkiluokkien yhteistyöprojektista:

 

-Sibeliuksen puut: Pihlaja, Honka, Haapa, Koivu ja Kuusi

Kuunnellaan pianokappaleita. Kirjoitetaan puuhun liittyvä tarina tai satu, joka kuvitetaan. Voidaan tehdä luokan yhteistyönä puukirja.

 

-Vesipisaroita

Sävelletään muunnelmia eri soittimille tai kokoonpanoille Sibeliuksen lapsuuden sävellyksestä.

Voidaan säveltää myös teos Veden vuodenajat, jossa kuvattaisiin veden eri olomuotoja eri vuodenaikoina.

Vesimusiikkia: Sadepäivä, Tulva, Rannalla, Vesikirppu…

 

Kuvat: Heidi Horila

 

 

Kirjoittajan kuvaKirjoittaja on vapaa toimittaja, joka ihmettelee jatkuvasti erilaisia arkielämän musiikillisia, kulttuurisia ja sosiaalisia yhteentörmäyksiä.

Kategoriassa Artikkelit

Jätä kommentti