Lyömäsoittimia peltipurkeista ja riisitikuista Vantaan Länsimäessä

IMG_9105-1

Kuvassa paukepiiriläisiä 5B-luokalta ja Musiikki elämään -hankkeen vetäjät Sonja Munter Mäkeläinen (alh.) ja Suvi Hartikainen.

 

Länsimäen koulu Vantaalla osallistui osallistavan musiikkitoiminnan Musiikki elämään –hankkeeseen viime keväänä. Luokanopettaja Outi Weckströmin viitosluokkalaiset ottivat osaa Paukepiiri-työpajaan. Siinä Metropolian ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijat pitivät koululaisille työpajoja, joissa käytiin läpi Paukepiiri-metodia ja rytmisiä harjoitteita.

-Koulumme on mukana Tempo-orkesterihankkeessa ja kysely tuli alun perin sieltä kautta, että haluaisimmeko lähteä tähän mukaan. Toteutimme sitten viime keväänä yhdessä Tempon kanssa yhteiskonsertin, johon amk-opiskelijoiden johdolla harjoiteltiin kaksi yhteiskappaletta. Tempo esitti lisäksi muutaman itse harjoittelemansa, Weckström kertoo.

Yhteinen tekeminen jää muistoihin

Länsimäen koulu on monikulttuurinen yhtenäiskoulu, ja Weckströmin luokalla oppilaista noin puolet on maahanmuuttajataustaisia, kaksi kolmasosaa on poikia. Pari oppilaista harrastaa soittamista vapaa-ajallaan. Weckström itse on opettanut paljon musiikkia, mutta ei ole pätevyydeltään musiikin aineopettaja.

-Luokallamme on ollut hieman haasteita yhteishengen kasvattamisessa, tekeminen ei ole oikein hitsautunut yhteen. Paukepiiri oli erittäin tervetullut hanke, koska se oli luokan yhteinen juttu, johon kaikki osallistuivat. Vaikka projektissa oli paljon järjestämistä ja alkuun osa oppilaista suhtautui siihen skeptisesti, tuli siitä lopulta kaikille mieluinen asia, jota muistellaan edelleen, Weckström kertoo.

Pedagogiopiskelijat valmistivat hauskat lyömäsoittimet, djembet, malletit ja surdot, muun muassa ämpäreistä, riisitikuista, vesiputkista, sadevesisaaveista ja peltipurkkien kansista ja ohjeistivat myös oppilaita miten soittimet oli rakennettu. Konserttia varten harjoiteltiin Paukepiirin kesken kolmisen kertaa, ja toiset kolme Tempon kanssa. Opiskelijat myös soittivat konsertissa yhdessä oppilaiden kanssa. Yhteisesti Tempon kanssa esitettävinä kappaleina oli uudelleen sovitettu versio Pienen pieni veturista, ja amk-opiskelijoiden varta vasten Paukepiiri-työpajaa varten tekemä Meribileet. Weckströmin mielestä soittamisen aloittamisen kynnys juuri lyömäsoittimista oli matala.

-Tavallaan lähtökohdat olivat muutenkin sellaiset, että lähdettiin nollasta liikkeelle. Tässä on myös se etu, että oppilaiden aiempi koulumenestys ei vaikuttanut siihen, miten Paukepiirissä pärjää. Kaikilla on mahdollisuus innostua ikään kuin puhtaalta pöydältä.

Yleisöäkin konserttiin saatiin mukavasti, aina musiikkileikkikoululaisista ja esikoululaisista muihin koulun oppilaisiin ja vanhempiin.

-Ja tietysti oppilaat saivat tärkeän esiintymiskokemuksen, Weckström muistuttaa.

 

IMG_9106-1

Tempo-orkesterin ja Paukepiirin yhteisharjoituksia


Koulun sisäinen yhteistyö tärkeää

Weckströmin mielestä Paukepiirin mahdollista jatkoa ajatellen koulussa pitäisi useammankin opettajan innostua asiasta. Vaikka pedagogiopiskelijoiden vastuulla oli hoitaa työpajan vetäminen ja musiikin harjoituttaminen, ja se sujuikin mallikkaasti, niin yhdelle opettajalle koko projektin vetämisessä työtä saattaa olla turhan paljon. Parhaimmillaan Tempon ja Paukepiirin yhteisharjoituksissa oli viitisenkymmentä lasta.

-Ehkä pienempinä soitinpiireinä tämä voisi toimia ja saada helpommin innostusta aikaan. Voitaisiin miettiä myös tiiviimpää yhteistyötä Tempon ja koululuokkien kesken, niin silloin näkyisi ja saataisiin koulun sisäinen yhteistyö toimimaan, visioi Weckström.

 

HEIDI HORILA

 

Kuvat: Outi Weckström

 

 

Mikä Musiikki elämään?

Musiikki elämään -hankkeessa edistettiin taiteen käyttöä sosiaalisen hyvinvoinnin välineenä kehittämällä kolmannen sektorin yhdistysten ja järjestöjen valmiuksia tuottaa osallistavan musiikkitoiminnan palveluita ja kouluttamalla musiikinopiskelijoita eri puolilla Suomea. Hanke toteutettiin ESR-rahoituksen voimin vuosina 2011-2014.
Hankkeen päätoteuttajana toimi Metropolia Ammattikorkeakoulu ja alueellisina osatoteuttajina Centria, LAMK, Oamk ja Konserttikeskus. Hankkeessa musiikin opiskelijat ja nykyiset ammattilaiset toteuttivat osallistavia konsertteja ja työpajoja. Osatoteutusten sisältö rakentui alueellisten painotusten, vahvuuksien ja tarpeiden mukaan.

 

Osallistavaa musiikkitoimintaa, samoin kuin muuta taiteen soveltavaa käyttöä voidaan tarjota lukuisille kohderyhmille ja toimialoille:

• lapset
• nuoret
• kehitysvammaiset
• vanhukset
• mielenterveyspotilaat ja -kuntoutujat
• päihdekuntoutujat
• muistisairaat
• maahanmuuttajat
• muut ryhmät, joiden osallisuutta kulttuuriin halutaan vahvistaa

 

Lisätietoja mm. osallistavan musiikkitoiminnan tilaamisesta:

www.musiikkielamaan.fi

http://orchestratempo.blogspot.fi/p/about-us.html

Kirjoittajan kuvaKirjoittaja on vapaa toimittaja, joka ihmettelee jatkuvasti erilaisia arkielämän musiikillisia, kulttuurisia ja sosiaalisia yhteentörmäyksiä.

Kategoriassa Artikkelit

Jätä kommentti