Laululliset kevätpäivät Lahdessa

IMGP7854

Maaliskuun lopun keväinen lauantaiaamu aukeni aurinkoisena Lahdessa. Lahden yhteiskoululla järjestetyt musiikinopettajien kevätpäivät keräsi runsaan ja iloisen joukon opettajia ympäri Suomen. Päivän avasi Lotilan kuoron esitys kahdella kappaleella, Aamulaululla musikaalista Splitterit ja Satumetsän tiellä. Pienet laulajat olivat suloisia ja sulattivat kuuntelijoiden sydämet.

 

KMO:n puheenjohtaja Timo Kovanen, jonka kotitantereella Lahdessa ja LYKissa oltiin, herätteli avajaispuheellaan ajatuksia paljon puhuttaneiden koulujen tuntijakojen pariin. Esillä olivat valtion menoleikkaukset, jotka kohdistuvat eritoten kouluihin, vaikuttavat peruskoulujen ryhmäkokojen kasvamiseen, lukiossa aineiden tiivistämiseen, jne. Musiikin aineen oppimistuloksista maksetaankin Kovasen mukaan sitten lukiossa.

 

Kovanen oli myös huolissaan lukion tuloksellisuusrahoituksesta ja opintojen tutkintokeskeisyydestä. Suunta näyttää olevan sama kuin yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Tutkintotehtailun keskellä kaikki muuko karsitaan pois? Kun katsotaan äskettäistä Jyväskylän yliopiston tekemää tutkimusta, jossa todettiin, että musiikkiluokkalaiset viihtyvät koulussa kaikkein parhaiten, ja kun viime aikoina on myös puhuttu paljon viihtyvyyden lisäämisestä kouluissa, niin miksi ihmeessä sitten vähennetään taito- ja taideaineiden tuntimääriä? Miksei musiikkia voisi hyödyntää yo-tutkinnossa vaikka yleissivistäviin osiin, kysyi Timo Kovanen.

 

Tellu Turkan laulutyöpaja

 

Kuoroammattilainen ja musiikkikasvattaja Tellu Turkka tuli pitämään osallistujille laulutyöpajaa otsakkeella Uusia tapoja kuorolaulamiseen. Turkka kehui opettajistoa ”ryhmäksi, joka laulaa puhtaasti ja josta lähtee ääntä”, ja niin sitä ääntä saatiinkin reilu kolmikymmenpäisestä joukosta vanhan koulun korkeassa ja hyvän akustiikan omaavassa salissa. Turkka harjoitutti opettajilla mm. vienankarjalaiseen lauluperinteeseen pohjautuvaa kaanonlaulua. Tarkoituksena oli antaa ohjeita ja vinkkejä kouluopetukseen, rakennuspalikoita, joita jokainen opettaja voi omassa työssään omien oppilaidensa kanssa mieltymyksen ja tarpeen mukaan soveltaa.

IMGP7862

 

Turkka kertoi olevansa huolissaan tämän päivän kouluikäisistä, eritoten hänen mielestään teini-ikäiset eivät tunne tai tunnista omaa kehoaan. Tämä johtuu Turkan mielestä mm. pelimaailman vaikutuksista fyysisen elämän passivoitumiseen.

 

-Sitä suuremmalla syyllä kaikkien olisi hyvä laulaa enemmän. Laulamisessa kun työskennellään juuri sen oman kehon kanssa, Turkka sanoi.

 

Turkka säveltää kuoromusiikkia, johtaa erilaisia kuoroja, ja on myös perustanut naiskuoro Telluksen yhdessä Marjukka Riihimäen kanssa. Kuoroveteraanin mielestä kuorotyössä kiinnostavinta on päästä testaamaan, mikä toimii missäkin lauluryhmässä.

 

-Ytimen löytäminen on se juttu, on sitten kyseessä edistyneemmät laulajat, aikuiset tai lapset. Tosin nyt täällä opettajien kanssa toimiminen on helppoa ja mukavaa, kun ryhmä on valmiiksi motivoitunut. Koululaiset eivät ole koulussa vapaaehtoisesti, ja se motivointi voikin sitten joskus olla raskas ja haastava juttu, Turkka miettii.

 

Saa laulaa!

 

Päivän toinen työpaja oli Taina Huttusen ja Nessu Marttilan vetämä Saa laulaa –kirjasarjan esittely. Kyseessä on aivan uudenlainen musiikin oppikirjasarja, joka sopii kaikille musiikkia opettaville. Sarjasta on ilmestynyt omat osansa 3-6-luokkalaisille. 1-2-luokkalaisille on mahdollisesti myös tulossa opas. Opasta on ollut toteuttamassa Otavan kokoama kuuden musiikkipedagogin ryhmä, ja sen ideana on opettaa musiikinteoriaa käytännön kautta ja siinä on huomioitu koulujen erilaiset resurssit ja varustetasot. Musiikintunneille löytyy runsaasti tekemistä, vaikka soitinvalikoimat olisivat pienet.

IMGP7866

 

-Kirja on melko laaja opas, josta voi valita sisältöjä opetukseen oman mieltymyksen mukaan. Se on jaettu neljään osaan ja etenee tavallaan kuin matematiikankirja, aukeama kerrallaan. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse käydä lukuvuodessa läpi, Huttunen kertoo.

 

Pakettiin kuuluvat sekä oppilaan kirja että opettajan opas ja dvd, jolla havainnollistetaan esimerkiksi musiikkiliikuntaa ja kehorytmejä. Niitä esittävät oppilaat. Lisäksi mukana on karaokelaulu-cd, jonka sisällöt on työryhmän kesken mietitty, mutta Ismo Koskelan (Artismo Oy) tekemät. Musiikin historiaa käydään perinteisen faktojen luettelemisen sijaan läpi mm. kirjemuodossa, ja jokaisessa kirjaan valitussa kappaleessa on taustalla jokin pedagoginen ajatus, esimerkiksi Mariskan Kukkurukuussa opitaan bolero-komppi.

 

Oppaan käyttöä harjoitellaan

 

Työryhmä joutui kirjasarjaa työstäessään etsiskelemään ja kokeilemaan oppaalle sopivaa formaattia, ja sen käyttäjällekin idea avautuu käytön myötä, vähitellen. Oppaan sisältö on kuitenkin rikas ja monipuolinen, ja kaikkea tekemistä määrittää ilo ja musiikin löytämisen riemu.

 

-Tässä on se ajatus, että opettajakin voi itse oppia kirjan käytön mukana. Yksi missiomme on, että saadaan ihmiset takaisin laulun pariin, ja että lapsille syntyisi kirjan avulla oivalluksia eri säveltäjistä, tyyleistä ja genreistä, Marttila miettii.

 

-Hauskaa meillä ainakin on tämän parissa ollut, jokaisella on omat vahvuusalueensa ja uskallamme olla myös eri mieltä asioista. Niin syntyy hyvää jälkeä, nauraa Huttunen.

 

IMGP7869

 

Sävellyttämistä kaikille

 

Työpajassa opettajat saivat kokeilla oppaan tehtäviä käytännössä. Kokeiltiin mm. ostinato-sävellysharjoitusta pareittain. Innokas touhuaminen täytti musiikinluokan, kun opettajat ryhtyivät sävellyspuuhiin. Myös esiintymistä harjoiteltiin, ja kappaleet esitettiin koko ryhmälle. Oppilaiden kanssa esiintymisen harjoitteleminen onkin tärkeää, ja ramppikuumeeseen on oppaassa omat niksinsä.

 

-Esiintyjä saa ensin arvioida yleisön. Millainen yleisö on hyvä?, kertoo Huttunen.

 

Pedagogit korostavat rentoutta, rohkaistumista ja onnistumisen kokemusta.

 

-Sitten kun oppilaat ovat rohkaistuneet, ja harjoitelleet yleisön edessä oloa, niin silloin vasta aletaan arvioida esiintyjää, toteaa Marttila.

 

Oppaan tekijät kehottavat ottamaan avuksi myös musiikkiteknologiaa, mm. garage band –taustojen kautta saadaan käytännön kokemukset oppilaille mukaan. Kotonakin voi kokeilla ja jatkaa sitä, mitä musiikintunneilla on tehty.

 

-Kun välineet ja palikat ovat käytössä, lapsethan osaavat tehdä vaikka mitä, summaa Marttila.

 

HEIDI HORILA

 

Kuvat: Kati Turtiainen

 

 

 

 

 

Kirjoittajan kuvaKirjoittaja on vapaa toimittaja, joka ihmettelee jatkuvasti erilaisia arkielämän musiikillisia, kulttuurisia ja sosiaalisia yhteentörmäyksiä.

Kategoriassa Artikkelit

Jätä kommentti