KOULUJEN MUSIIKINOPETTAJAT RY:N LAUSUNTO ESITYKSESTÄ LUKIOKOULUTUKSEN UUSIKSI TAVOITTEIKSI JA TUNTIJAOKSI

Koulujen Musiikinopettajat ry kiittää lausuntopyynnöstä ja lausuu seuraavaa:

 

Ansiokkainta ehdotuksissa on pyrkimys muuttaa lukion painopistettä tietoähkyn sijaan valmiuksiin

ja taitoihin. Tiedon syvällisen ymmärtämisen ja kriittisyyden oppimista on syystä painotettu.

Työryhmän esittämät vaihtoehdot lukion uudeksi tuntijaoksi ovat kuitenkin ristiriitaisia lukion

tavoitteiden ja tehtävän kanssa. Esitetynlaiset voimakasta valinnaisuutta korostavat tuntijaot eivät

tue laajaa yleissivistystä, eivätkä aidosti tarjoa mahdollisuutta hankkia tarvittavia valmiuksia jatkoopintoihin,

erityisesti taidealan korkeakouluopintoihin.

 

Laaja yleissivistys perustuu kattavaan ymmärrykseen ja tietoon ilmiöistä ja elämän ulottuvuuksista.

Vaikka uuden tutkimustiedon määrä on alati kasvava ja kaiken omaksuminen sula mahdottomuus,

on vastuutonta asettaa lukiota aloittava nuori valitsemaan oppiaineita ja kursseja vasten parempaa

tietoa ja kokemusta esimerkiksi lukion musiikin opetuksesta tai oppiaineista, joita peruskoulussa ei

edes opeteta. Vankka ja laaja yleissivistys antaa paremmat edellytykset vastata jatkuvasti ja yhä

nopeammin muuttuvan maailman haasteisiin ja työelämän muutoksiin kuin kapea-alainen opintojen

keskittäminen jo lukiovaiheessa. Korkeakouluissa on tarkoitus syventyä omaan alaan syvemmin,

lukion erityinen rikkaus on sen monipuolisuus ja laaja-alainen asiantunteva opettajakunta.

Esitetyistä vaihtoehdoista malli C vastaa laajan yleistyksen tavoitteeseen parhaiten, mutta

korimalleille vaihtoehtoista tuntijakoesitystä on syytä vakavasti harkita.

 

Vaikka esitetyt tuntijakoehdotukset korostavat valinnaisuuden lisäämistä, on opiskelijan niissä

korimallista johtuen kohdistettava valintansa ohjatummin tiettyihin oppiaineisiin. Tämä heikentää

mahdollisuutta painottaa valinnoissa esim. lyhyitä kieliä ja taideaineita, joissa ohjattu

korivalintakiintiö on pieni. Kaikki korimallit heikentävät nykyiseen verrattuna opiskelijan täysin

vapaata valinnaisuutta, koska niissä valinnat on sidottu koreihin. Voimassaolevassa tuntijaossa

opiskelijan tulee opiskella pakollisena 47 (lyhyt matematiikka) tai 51 (pitkä matematiikka) kurssia,

vähintään 10 kurssia syventäviä kursseja ja vähintään 18-14 kurssia syventäviä tai soveltavia.

Opiskelijan vapaasti valittavia kursseja mistä tahansa oppiaineista on vähintään 28-24 kurssia.

Esitetyissä tuntijakovaihtoehdoissa opiskelijan koreista riippumaton valinnaisuus on ainoastaan

21-17 kurssia. Edellä kuvatun perusteella esitämme, että mikäli korimalliin päädytään, tulisi

opiskelijan opiskella taideaineiden korista vähintään neljä (4) kurssia.

 

Vaihtoehdoissa A ja B ei tarjota taideaineissa lainkaan perusteita vaan ainoastaan syventäviä

opintoja. Koska peruskoulussa kaikille yhteinen musiikinopetus päättyy 7. luokalla, on lukion

aloittavien opiskelijoiden musiikillinen osaaminen ja tausta erittäin kirjava. Siksi kaikille yhteinen

peruskurssi on perusteltu ennen syventymistä. Korkeakouluissakin opintojen rakenne noudattaa

ajatusta tiedon rakentumisesta jo opitun tiedon varaan ja tiedon soveltaminen edellyttää substanssia.

Lukiossa jäsennys peruskurssit, syventävät ja soveltavat kurssit olisi mielekkäämpi rakenne kuin

nyt esitetyissä malleissa A ja B, joissa monissa oppiaineissa on tarjolla vain syventäviä kursseja.

 

Eheyttävät taideaineiden kurssit on määritelty ja perusteltu epäselvästi. Niiden tavoitteet, sisältö ja

tarkoitus eivät selviä esityksestä. Koska suomalainen lukio perustuu aineenopettajapohjaiseen

asiantuntijuuteen, emme katso, että tuntijaossa tulisi ohjata integroiviin ratkaisuihin peruskurssien

osalta. Pedagoginen vapaus yhteistyöhön ja oppiainerajat ylittäviin kokonaisuuksiin tulisi säilyttää

lukioilla ja opettajilla. Lisäksi ennen integroivaa ja soveltavaa otetta tulisi hallita perusteet ko.

sisällöistä, minkä mahdollistaa hyvä asiantunteva opettaja ja toimivat peruskurssit. Eheyttävä

taideaineiden sisältö on pedagogisesti järkevämpää sisällyttää opintojen loppuun teemakursseihin,

koska kurssiresurssi (pak./syv.) on nykyisellään ja esitetyissäkin vaihtoehdoissa pieni.

 

Pedagogisesti ansiokkain uudistus tuntijakoesityksessä on opintojen loppuvaiheeseen sijoitetut

integroivat teemaopinnot. Niiden sisällöissä on turvattava monipuolinen oppiaineiden yhdistäminen

ml. taide- ja taitoaineet. Musiikin lukiodiplomi vaatii voimakasta uudistamista ja jalostamista: se

tulisi liittää osaksi uutta opetussuunnitelmatyötä ja ylioppilastutkinnon kehittämistä, jotta se

palvelisi paremmin lukion yleissivistävää tavoitetta. Ylioppilaskirjoitusten sähköistämisen

yhteydessä tulisi pohtia lukion musiikin opetuksen sisällön ja AV-materiaalin käytön mahdollisuutta

osana yleissivistäviä ylioppilaskokeita.

 

Koulujen Musiikinopettajat ry esittää huolensa erityisen koulutustehtävän saaneiden lukioiden mm.

musiikkilukioiden tulevaisuuden toimintaedellytyksistä. Kuten edellä on kuvattu, eivät esitetyt

tuntijaot todellisuudessa lisää mahdollisuutta painottaa valintoja esimerkiksi musiikkiin. Toimivaa

ja hyviä tuloksia tuottavaa rakennetta ei ole syytä lähteä purkamaan lyhytnäköisesti, koska sen

uudelleen rakentaminen on huomattavasti vaivalloisempaa.

 

Arviointiraporttien perusteella nykyinen tuntijako, opetussuunnitelman perusteet ja lukion antamat

valmiudet vastaavat melko hyvin asetettuihin vaatimuksiin ja antavat yhtenäisen sivistyspohjan

tulevaisuutta varten. Lisäksi henkilöstön kelpoisuus- (95,6%) ja päätoimisuusaste (n. 95%) on

korkea, mikä kertoo mm. opettajien ja muun kouluhenkilökunnan sitoutumisesta työhönsä.

Arvioinneissa esiin nostetut keskeiset ongelmat (tiedon kriittinen ja syvällinen ymmärtäminen,

vuorovaikutustaidot, oppimaanoppimistaidot) eivät ole ratkaistavissa esitetyillä tuntijaoilla, vaan

pedagoginen ja sisällöllinen uudistaminen edellyttää opettajakunnan laajan osallisuuden. Sen sijaan

esitetyt tuntijakoehdotukset vaarantavat sekä yhtenäisen pohjan että kelpoisten opettajien

pysyvyyden. Arvaamattomuus kurssien toteutumisessa heikentää pätevien musiikkikasvattajien eli

kelpoisten ja asiantuntevien aineenopettajien saatavuutta ja pysyvyyttä. Lukiosta ei saisi tulla

teknistä kurssikeskusta. Toimivan kouluyhteisön edellytyksenä on opettajien ja oppilaiden väliset

luontevat vuorovaikutussuhteet ja kohtaaminen, jota alati vaihtuvalla sivutoimisella

tuntiopettajakaartilla ei ole mahdollisuuksia rakentaa.

 

 

Lausunnon sisältö tiivistettynä:

 

1. Valmiuksia ja taitoja korostava linja on kiitettävä. Tässä taideaineiden luontainen

toiminnallisuus ja rooli hyvinvoinnin edistäjänä tulisi näkyä myös tuntijaossa vahvemmin.

2. Korimalleille vaihtoehtoista tuntijakoesitystä on vakavasti harkittava.

3. Mikäli korimalliin päädytään, esitämme, että taideaineiden korista tulisi valita

vähintään neljä (4) kurssia, koska koreihin sidottu valinnaisuus heikentää merkittävästi

taideaineiden opiskelumahdollisuuksia nykyiseen verrattuna.

4. Vaikka esitetyt tuntijakoehdotukset korostavat valinnaisuuden lisäämistä, opiskelijan

mahdollisuudet painottaa valinnoissa esim. lyhyitä kieliä ja taideaineita heikkenevät.

5. Lukion tulee jatkossakin tarjota valmiudet taidealan korkeakouluopintoihin. Tässä

erityistehtävän saaneiden lukioiden roolia ei voi väheksyä.

6. Erityistehtävän saaneiden lukioiden asema ja toimintaedellytykset on syytä selvittää ja

turvata niin sisällöllisesti kuin taloudellisesti.

7. Vankka ja laaja yleissivistys antaa paremmat edellytykset vastata muuttuvan maailman

haasteisiin ja työelämässä uran vaihtamiseen kuin kapea-alainen opintojen keskittäminen.

8. Arvaamattomuus kurssien toteutumisessa heikentää pätevien musiikkikasvattajien eli

kelpoisten ja asiantuntevien aineenopettajien saatavuutta ja pysyvyyttä.

 

Koulujen Musiikinopettajat ry

Jätä kommentti