Musiikinopetuksen tekijänoikeusfoorumi 30.10.

plant-949111_640

Perjantai 30.10. alkoi poikkeuksellisella tavalla, sillä edessä perinteisen kevyen perjantain sijasta olisi tiedossa työpäivän verran opetuksessa käytettävän musiikin tekijänoikeuksiin liittyvää tiedotusta ja keskustelua Sähkötalolla Kampissa. Koulujen musiikinopettajien hallituksesta paikalle lähti kanssani Hanna Akkanen ammentamaan paljon tarvittua tietotaitoa aiheesta myös meidän voimavaroihin. Eli ei muuta kuin rivakka pyöräily Kamppiin ja etsimään jo ennakkoon hankalasti löydettäväksi ilmoitettua ovea ja aamiaista. Onneksi paikalla oli muitakin metsästäjiä ja ovikin oli selvästi merkitty. Sisältä löytyi paljon tuttuja naamoja ja paikka sieltä melkein takarivistä.

 

Päivä oli jaettu kolmeen osioon, jotka pääpiirteittäin olivat musiikin esittäminen, tallentaminen ja erikseen verkkokäyttö oppilaitoksissa. Jokaisen osion loppuun oli varattu myös aikaa keskustelulle, mutta pelko ajan riittämättömyydestä heräsi jo ensimmäisen puhujan aikana, sillä kysymyksiä heräsi saman tien ympäri salia. Kentän monimuotoisuus niin yksityisine kuin kuntien kouluineen, yksityisine musiikkioppilaitoksineen ja vieläpä yksityisopettajineen ja tanssioppilaitoksineen aiheuttaa haasteita, joihin vastaaminen ei ole aivan selvää. Vastaamaan oli kuitenkin paikalla kattavasti edustajia niin Kopiostosta, Nordisk Copyright Bureausta, Gramexista kuin Teostosta.

 

Musiikin esittäminen

Musiikin esittämisestä opittiin tärkeimpänä, että opetuksessa on monenlainen käyttö tekijänoikeuden opetuspoikkeuksen nojalla sallittua. Selvän poikkeuksen muodostavat kuitenkin elokuva- ja teatteriteokset sekä sellaiset palvelut, joiden käyttösopimuksissa ollaan sitouduttu yksityiseen käyttöön. Ongelmaksi tulee myös esimerkiksi oppilaskonsertit ja koulun juhlat, jotka joissain tapauksissa voidaan laskea opetustilanteeksi. Usein ne taas ovat selkeästi opetustilanteen ulkopuolella ja tällöin luvat esittämiseen pitäisi hankkia Teostolta. Tämän yksittäisen esimerkin lisäksi Pop & Jazz Konservatorion rehtori Janne Murto esitti mielenkiintoisen listan myös muita tilanteita ja näistä mieleeni jäivät erityisesti yhteistyössä pidettävät konsertit vanhainkodeissa, sekä oppilaan omat taltioinnit esimerkiksi promotarkoituksissa. Näistä lisää myöhemmin.

 

Kysymyksistä oli huomattavissa, että opettajilla on tahtoa maksaa tekijänoikeuskorvaukset, mutta sitä pidetään yleensä niin suuritöisenä ja pelätään lopullista hintaa, ettei asiaa viitsitä edes lähteä selvittämään. Päivän aikana kuitenkin opittiin, että useimmissa tilanteissa korvaukset ovat ainakin osallistujien mielestä yllättävän pieniä ja yhdellä puhelinsoitolla tai sähköpostilla selviäisi jo paljon. Äänitetyn musiikin käytössä tarvitaan sitten jo kaksi, kun on mukana sekä Teosto että Gramex.

 

Eri järjestöjen kuntien kanssa tekemät nk. kuntasopimukset kattavat kuitenkin monen tilanteen useimmiten koulujen yhteydessä ja kannattaakin selvittää mitä kaikkea omaan kuntasopimukseen kuuluu. Teoston kuntasopimuksen piiriin kuuluu suurin osa Suomen kunnista. Aiemmista esimerkeistä nuo yhteistuotannot eivät kuulu kuntaluvan piiriin.

 

Musiikin tallentaminen

Tallentaminen olikin jo monimutkaisempi asia, erityisesti jos yhdistetään kuvaa ja ääntä. Opetuskäytössä tätä voidaan tehdä lyhytaikaiseen esityksen tarkistelemiseen esimerkiksi arvioinnin yhteydessä, mutta pysyvää arkistoa ei sovi näistä tallenteista tehdä. Lisäksi tallentamisella ilmeisesti tarkoitetaan myös kaikkea muuntamista, esimerkiksi iTunesista ostetun kappaleen muuntamista muotoon, jossa sitä saa opetuskäytössä sopimuksesta huolimatta käyttää. Tästä tärkeimpänä tietona oli se, että uusissa Gramexin kuntasopimuksissa voidaan yhdistää tallentaminen mukaan, jolloin kunnan tilaisuuksissa näitä iTunes-kappaleita voisi Gramexin puolesta vapaasti käyttää. Teoston kuntasopimukseen se ei ole aiemmin kuulunut, mutta tämänhetkinen versio näyttää tallennusoikeuden sisältävän. Jälleen siis kannattaa opettajana lukea kuntasopimus tarkkaan, ja jos ei jotain siellä ihan ymmärrä, ottaa asiasta selvää kyseisestä järjestöstä.

 

Tallentamisen yhteydessä puhuttiin myös nuotintamisesta, ja lopulta ymmärrys oli, että sointukulkuja saa kirjoittaa ylös, mutta nuotteja tai sanoja ei. Niiden lupien myöntäminen ei myöskään tuntunut olevan kenenkään järjestön vastuulla suoraan, vaan useimmiten musiikin kustantajilla tai jopa yksittäisillä tekijöillä.

 

music-998228_640

 

Musiikin verkkokäyttö

Musiikin verkkokäytön salat ovat vielä tekijänoikeudellisesti siitä haastavia, että kuten lainsäädäntökin, tullaan näissä asioissa usein perästä. Osattiin kuitenkin kertoa, että esimerkiksi Spotifyn käyttö sellaisenaan yksityislisenssillä on vastoin sopimusta, joka on tehty Spotifyn kanssa, ja sitä ei näin ollen saa käyttää. Kuitenkin on lanseerattu myös Spotify for Business ja Enterprise -lisensointimallit, jotka yhdistettynä opetuspoikkeukseen ja kuntasopimuksiin kattaisi käytön koulun opetuksessa ja tilaisuuksissa. Spotify for Business maksaa tällä hetkellä 34 euroa per kuukausi.

 

Myös YouTube on ongelmallinen, sillä se on yhä yksityiseen käyttöön tarkoitettu, eikä samanlaista lisensointimallia kuin Spotifyllä sen käytöstä julkisissa tilaisuuksissa ole. On hyvä kuitenkin huomata, että YouTube sisältää paljon materiaalia, jonka lisenssi oikeuttaa sen vapaan opetuskäytön. Lisäksi Teostolla on YouTuben kanssa sopimus, joka kattaa jotain käyttöä: esimerkiksi Teoston edustamien oikeuksienhaltijoiden teosten cover-biisien lataaminen YouTubeen on sallittua. Näin esimerkiksi opiskelijan omat promot YouTubeen ovat siis sallittuja. Opetustilanteen laittamisesta YouTubeen kysyttäessä jäin kuitenkin vaille selkeää vastausta. Toki tällaisessa käytössä on monia muitakin rajoittavia tekijöitä, kuten esiintyjien oikeudet ja se kuka ne voi myöntää, tarvitaanko lupa koululta ja koko se tuttu viidakko.

 

Musiikki kuuluu kaikille?

Kaiken kaikkiaan päivästä jäi niin musiikin tekijänä kuin opettajana hyvä olo. Tunsi olevansa vähän varmemmalla pohjalla musiikkia käyttäessä, ja henkilökohtainen uskomus tekijänoikeusjärjestöjen haluttomuudesta elää nykypäivässä parani. Valitettavasti asiat kuitenkin ovat monimutkaisia ja teknologian juostessa eteenpäin on rokkarin raahustettava jonkun matkaa perässä. Suosittelen vastaavia tilaisuuksia opettajille erittäin lämpimästi ja toivoisin jokaiselta opettajalta ymmärrystä myös tekijöitä kohtaan.

 

Jouni Haapakoski

 

Lisää aiheesta:

http://www.teosto.fi/teosto/artikkelit/youtube-usein-kysytyt-kysymykset-ja-vastaukset
http://www.gramex.fi/
http://www.teosto.fi/
http://www.ncb.fi/

http://www.teosto.fi/sites/default/files/files/KE12_Musiikkilupa_kunnalle.pdf
https://www.teosto.fi/kayttajat/hinnastot/331

http://www.kopiosto.fi/fi_FI/

http://help.soundtrackyourbrand.com/support/solutions/articles/1000205149-can-i-use-spotify-business-in-my-school-

 

Kuvien lähde: Pixabay

Kategoriassa Artikkelit

Jätä kommentti