Kävijäpalautetta Syyspäiviltä

KMOry:n hallituksen jäsen Stina Myllys kokosi Seinäjoen syyspäiviltä muutaman osallistujan kommentit viikonlopun tapahtumista.

 

1. Kuka olet ja missä opetat? Kuinka pitkään olet ollut opettajana?
2. Mihin työpajoihin/luennoille osallistuit Musiikinopettajien syyspäivillä?
3. Millaisia ajatuksia työpajat/luennot herättivät? Saitko joitain ajatuksia omaan opetustyöhösi?
4. Miten pidät yllä opetusosaamistasi, päivitätkö sitä tai oletko hankkinut lisäkoulutusta työhösi
liittyen jostakin muualta?
5. Toiveita koskien tulevia KMOry:n syys/kevätpäiviä?

 

IMG_2118

1. Suvi Sintonen, opetan Lumon lukiossa. Aloitin täällä syksyllä 2003, eli olen ollut ensimmäisessä työpaikassani nyt 10 vuotta.

2. Draamailmaisuharjoittelutyöpajaan ja Tehdään biisi -työpajaan.

3. Työpajat olivat tosi innostavia. Draamaharjoitukset olivat käyttökelpoisia, otan niitä varmasti käyttöön omassa työssäni. Biisintekotyöpaja antoi hyviä eväitä myös omaan työhön, meillä lukiolla kappaleita tehdään yhdessä muutenkin vuosittain aika paljon, joten oli mukava nähdä miten ammattilaiset tekevät töitä.

4. Harrastan vapaa-ajalla jonkin verran bänditoimintaa, jolla pyrin haastamaan itseäni, oppimaan uutta ja kehittymään muusikkona. Pyrin pysymään jotenkuten ajantasalla trendeistä ja musiikkitekniikasta.

5. Musiikkiteknologia oli hyvin esillä tämän vuoden syyspäivillä, sitä osaamista tarvittaisiin opetustyössä vielä lisää, joten alan lisäkoulutus ja -työpajat eivät olisi pahitteeksi.

 

1. Pauliina Vuorisalo. Olen 25-vuotias, viime toukokuussa valmistunut luokan- ja musiikin aineopettaja Raumalta. Toimin luokanopettajana Etelä-Pohjanmaalla Ilmajoen kunnassa ja opetan oman neljännen luokkani lisäksi musiikkia koulun neljännen ja viidennen luokan oppilaille. Musiikintuntien lisäksi pidän bändikerhoa kaksi kertaa viikossa koulun nelos- ja viidesluokkalaisille oppilaille.

2. Kaikille tarjotuille luennoille sekä ilmaisutaidon ja Kipinästä liekkeihin, eli bändiopetuksen työpajoihin.

3. Työpajat ja luennot olivat mielestäni erittäin hyviä. Vastavalmistuneena opettajana koin luennot innostavina ja työpajat toivat ajatuksia minulle ajatellen omaa opetustyötäni. Erityisesti luennot iPadin käytöstä ja luovan musiikin tärkeydestä saivat minut muuttamaan vuoden opetussuunnitelmia, jotta ne saataisiin hyvin integroitua opetukseen ja musiikin eri jaksoihin.

4. Opetusosaamistani en ole vielä ehtinyt kovinkaan pitämään sen koommin yllä, sillä työkuukausia on kourassa vasta muutama. Pyrin kuitenkin pysymään niin sanotusti ”ajan hermoilla” pitämällä mielessä koulusta saamaani antia, kyselemällä työkavereiden kokemuksia ja hyväksi kokemia toimintamuotoja ja -tapoja sekä käymään erilaisissa koulutuksissa. Esimerkiksi marraskuussa osallistun iPad-koulutukseen, jossa käsitellään erityisesti iPadin sovelluksia osana musiikinopetusta ja siihen hyväksi koettua ohjemaa Garagebandia.

5. Nämä syyspäivät olivat minulle ensimmäiset ja olin erittäin positiivisesti yllättynyt päivien tasosta, joten minun on vaikea sanoa, mitä toiveita tulevaan voisi olla. Tietysti aina hyvää on monipuolinen tarjonta ja erityisesti paljon ajankohtaisia puheenaiheita ja toiminnallisia työpajoja. Esimerkiksi pieni sävellyspaja koulusoittimilla voisi olla mukava tai iPadin koulutusta käytännön työssä.

 

unis-kuva

1. Olen Leena Suoranta ja opetan Oulussa Tuirassa Merikosken yläasteella ja lukiossa. Tässä nykyisessä koulussani olen opettanut 20 vuotta. Aikaisemmin olen ollut Kajaanissa musiikinopettajana Hauholan koulussa ja Kemissä Keskuskoulussa. Kajaanissa opetin myös opettajankoulutuksessa ja lastentarhanopettajakoulutuksessa. Luokanopettajaksi valmistuin 1979 ja musiikinopettajaksi 1987.

2. Draamapajaan ja Tehdään biisi -pajaan.

3. Draamapaja oli innostava suoraan opetukseen hyödynnettävine tehtävineen. Paja oli kiva aloitus päivälle ja siellä tutustui mukavasti uusiin ihmisiin. Tehdään biisi -pajan luento-osuus oli mielenkiintoinen ja pajan vetäjät tekivät minuun suuren vaikutuksen. Oman biisin tekemiseen jäi vain vähän aikaa. Ryhmäläisten biisien kuuntelu oli myös hieno kokemus ja kaikkien biiseistä löytyi jokin juttu.

4. Osallistun aktiivisesti opetustoimen kursseille. Olen kiinnostunut tietotekniikan antamista mahdollisuuksista musiikkituntien työtapoihin ja omiin työtapoihini. Koitan hyödyntää niitä varsinkin lukiolaisten kanssa. Draamakursseille olen myös osallistunut ja olen ollut CVT-kursseilla.

5. Aika hyvin tuntuvat ainakin syyspäivät toimivan. Kevätpäiville en ole juuri osallistunut. Ehkä toivoisin, että nämä päivät järjestettäisiin sujuvien liikenneyhteyksien päähän täältä Oulusta katsottuna.

 

1. Olen Paula Westerlund, Oulun norssin yläkoulun ja lukion musiikinopettaja. 29. lukuvuosi tässä koulussa on meneillään. Musiikinopettajana olen ollut vuodesta 1975, kaiken kaikkiaan siis 39. lukuvuosi kulumassa.

2. Tehdään biisi (Saara Törmä, Aku Rannila).
Pikapaketti draamaa, ilmaisutaitoa ja improvisaatiota (Hanne Orrenmaa).

3. Molemmat työpajat olivat tosi onnistuneita ja herättivät paljon ajatuksia. Hämmästyneenä ja ihaillen kuuntelin Saaran ja Akin tarinaa – voiko tuo olla totta! 9. luokkien valinnaisessa olimme juuri tekemässä omia biisejä. Innolla kerroin oppilaille Saarasta ja Akista ja uskon, että kannustin heitä omien kappaleiden säveltämiseen. Hannen harjoitukset ovat myös täysin sovellettavissa omaan työhön.

4. Pyrin osallistumaan ajankohtaisiin ja saatavilla oleviin koulutuksiin aina kun mahdollista. KMO:n järjestämät koulutukset ovat kuuluneet asiaan koko työurani ajan. Jatko-opintoja ja täydennyskoulutusta on kertynyt lähes 40 vuoden aikana melkoisesti. Sibelius-Akatemia, yliopistot, Oulun kaupunki, meidän oululaisten oma OSMO –yhdistys ja oma työyhteisö ovat järjestäneet koulutusta, joka on pitänyt ja pitää ajan tasalla. Olen opiskellut myös Unkarissa Kodály –instituutissa, ollut opettajavaihdossa Espanjassa ja erilaisissa kuorolauluun liittyvissä jutuissa Englannissa. Kaikki jatko- ja täydennyskoulutukset ovat olleet ensiarvoisen tärkeitä tässä alituiseen muuttuvassa musiikinopettajan työssä!

5. Enemmän syys- ja kevätpäiviä maakuntaan! Oululaisille Helsinki on kaukana. Ajankohtaiset asiat ja toiminnallisuus ovat aina paikallaan. Jokainen musiikinopettaja kaipaa ideoita, omakohtaista kosketusta, omaa virkistäytymistä ja kontakteja lajitovereihin.

Kategoriassa Artikkelit

Jätä kommentti