Soittotaidottoman sijaisen musatunti

Tuoreen KMO:n hallituslaisen Pietu Halosen perustamalla Mitä tehdä musatunnilla -facebook-sivustolla käy opettajien keskustelu vilkkaana. Moni kysyy ja myös saa vastauksen pohtimiinsa asioihin. Aktiivinen ja iloinen solidaarisuus näyttäisi olevan yleinen ryhmän henki.

Yksi esimerkki tiedon jakamisen kollektiivisuudesta sivustolla on Soittotaidottoman sijaisen musiikintunti. Kalannin koulussa työskentelevä luokanopettaja ja musiikin aineopettaja Jenni Valanne kokosi opettajien sivustolle listaamia vinkkejä aiheesta viime keväänä.

-Tuli niin paljon hyviä ehdotuksia monilta opettajilta, että päätin koota vinkit yhteen listaan. Käytän tällaista listausta omassa luokassani, ja olen kerännyt omaan kaappiini aiheisiin liittyvää materiaalia. Sijainen voi sitten käyttää sieltä, mitä haluaa ja kirjata ylös, mitä ollaan tehty, Valanne kertoo.

 

Tässäpä siis vihjeitä musiikintuntiin soittotaidottomalle sijaiselle:

 

Musapictionary: Kaksi joukkuetta, pictionaryn säännöt (pisteillä tosin) ja piirrettävät jutut ovat lauluja. Lastenlauluja, joululauluja, tms. Joukkue, joka ensin laulaa pätkän oikeaa biisiä (pätkän pituus voisi tietysti olla enemmän kuin pari sanaa) saa pisteen.

 

Muistipeli/Alias: Musiikkisanaston ja -merkkien merkitysten etsimistä musakirjan avulla, ja sitten esimerkiksi muistipelin muodossa niiden harjoittelua. Toimii samalla tiedonhakutehtävänä. Jos tekee muistipelin, niin samoja lappuja voi käyttää Alias- pelinäkin!

 

Musiikkiaiheinen sanasokkelo/ristikko: Ilmainen ja helppo ristikon/sanasokkelon teko-ohjelma on esim. Puzzlemaker.

 

Äänimuistipeli: Esimerkiksi pääsiäismunayllätysrasioiden sisällä erilaisia ääniä tuottavia asioita, kuten hiekkaa, kiviä, jne.

 

Toivebiisien kuuntelua (Spotifysta)

 

Teoriaa: Nuottien, taukojen sekä nuottiavainten piirtämisen harjoittelua

 

Soittimien tunnistusta: Kuunnellaan kymmentä eri soitinta, opetellaan tunnistamaan äänen perusteella.

Pikaesitelmä: Googlaamalla minuutin mittainen esitelmä jostain eksoottisemmasta lyömä/soittimesta (lista täytyy tietysti tehdä)

Musaohjelmien käyttö: Soundation.com ->helppo tapa tehdä konemusiikkia, isommat osaavat kokeilemalla.

 

Klassisen musiikin levyraati: Helppoja kuunneltavia, kuten Vuorenkuninkaan luolassa, Eläinten karnevaalia, yms. Kappaleet voivat olla myös järjestyksessä eri aikakausilta, jolloin musiikin historia-elementti tulee esille.

 

Mainos/logo: Oman bändin (kuvitteellisen) konserttimainoksen tai logon tekeminen

 

Omien biisien nimien keksiminen

 

Sanoittaminen: Jonkun vanhan tutun laulun uudelleen sanoittaminen.

 

Nuotintaminen: Pienet alkuoppilaat ovat myös treenailleet nuotintamista ja jäljestäpäin olen soittanut näitä omia ”teoksia” lapsille.

 

Musiikkimaalaus: Toimii pienillä hyvin, mutta miksei isoillakin, jos tehtävään lisää haastetta.

 

Räppäystä: Kalevalaisten runomittaisten räppien tekoa pikku ryhmissä jotka esitetään myöhemmin (aihe vapaa tai annettu)

 

Klasarikuunteluita: Esimerkiksi Eläinten karnevaalin kuuntelua ja arvauskilpailu mikä eläin on milloinkin kyseessä (vaihtoehdot esillä)

 

Voice of Finland: Leikkituomarointia oppilaiden omista esityksistä

 

Disneyn Fantasia-leffat: Monisteella teosten nimet, nimien viereen pitää kirjoittaa (tai miksei voisi myös piirtää), millainen animaatio siihen on liitetty, ja lopuksi vielä arvioida, minkä teoksen kohdalla omasta mielestä musiikki ja animaatio muodostivat parhaan kokonaisuuden.

 

Pienryhmäesitys: Annetuista vaihtoehdoista valitaan loru, josta keksitään rytmitetty puhe/räppiesitys rytmisoittimilla säestäen. Selkeät ohjeet paperilla, esimerkiksi mietittäviä asioita: tempo, kertaukset, dynamiikka, soolo/tutti, jne.

 

Musavisa: Esimerkiksi: ”Mikä ei ole Pepin nimi? V: Ulla”

Vastaukset löytyvät tunnetun lastenlaulun tekstistä.

 

Kuuntele ja piirrä: Kuunnellaan esim. tv-tunnareita/elokuvamusiikkia ja oppilaat piirtävät ylös mielikuviaan. Kuuntelun ja piirtämisen jälkeen keskustelua aiheista.

 

Kehorytmejä: Ensin vaikka yhteisesti, ja sitten ryhmissä keksien omat, jonka jälkeen kaikki ryhmät esittävät ja opettavat esityksensä muille.

 

Roskiskaraoke: Ollaan ryhmissä. Ope sanoo sanan ja se ryhmä, joka ensin keksii sanasta tutun laulun laittaa jalan roskikseen ja alkaa laulaa laulua.

 

Ihmeellinen äänikone: Ryhmä kehittää itsestään koneen, joka erilaisia soittimia käyttäen muodostaa kokonaisuuden.

 

 

HEIDI HORILA

 

Muistutuksena vielä tekijänoikeusseikoista: Spotify on turvallinen palvelu, mitä tulee musiikin kuunteluttamiseen koululuokassa.

Lisätietoa aiheesta:

http://www.operight.fi/artikkeli/verkkoymparistot/voiko-youtube-videon-nayttaa-opetuksessa

Kirjoittajan kuvaKirjoittaja on vapaa toimittaja, joka ihmettelee jatkuvasti erilaisia arkielämän musiikillisia, kulttuurisia ja sosiaalisia yhteentörmäyksiä.

Kategoriassa Nostot

One Response to “Soittotaidottoman sijaisen musatunti”

  1. Anna

    Huh! Tämä pelasti huomisen sijaisuuden, kiitos!!

    Vastaa

Jätä kommentti