Terhi Oksanen valittiin KMO:n vuoden 2015 musiikinopettajaksi. Terhi haluaa jakaa tunnustuksen kaikkien musiikinopettajien kesken. Kentällä tehdään espoolaisen opettajan mukaan arvokasta työtä ympäri Suomen.
Espoon Kuitinmäen koulussa jo vuodesta 1999 opettanut Oksanen yllättyi iloisesti valinnastaan. Pääasiassa yläkoululaisia koko uransa opettaneella Terhillä on hoteissaan koulunsa kaikki luokat musiikkiluokista tavallisiin luokkiin. Yksi Terhin palkitsemiskriteereistä on hänen innostuneisuutensa ja kyky innostaa myös muita.
-Kaikki lähtee toimintakulttuurista, jo heti ensimmäisestä ovenavauksesta. Oppilaat saattavat yllättyä että heti tehdään eikä meinata, eivätkä ehdi edes tajuta, mikä iski, Terhi naurahtaa.
Terhi on musiikinopettajana aina pyrkinyt kehittämään pedagogisia taitojaan, ja myös jakamaan tätä tietoa ja osaamista muille opettajille koulutuksissaan. Musiikinopettajan suurimpia haasteita on hänen mukaansa saada koko luokka innostumaan, ja myös se, miten koko ryhmän saa hallintaansa. Tylsiä päiviä harvoin tulee.
-Sanotaan, että haasteita on ja oppilaat pitävät tässä työssä nöyränä, Terhi toteaa.
Paras ohje Terhin mielestä musiikinopettamiseen ja työssä jaksamiseen on, että tunneilla soitetaan ja tehdään musiikkia aktiivisesti, ja käytetään se vähäinen aika, mitä musiikilla tuntijaossa on, tehokkaasti.
-Koulu on tänä päivänä yksi harvoja paikkoja, jossa musiikkia voi kokea yhteisöllisesti. Musiikin tekeminen innostaa aina, ja opettajan tehtävänä on saattaa elämyksellisiä kokemuksia oppilaille, ja myös pohtia sitä, millaisia kokemuksia siitä tekemisestä oikein saadaan.
Maailma muuttuu koko ajan, ja opettajien on hyvä pitää silmät auki. Välillä täytyy hypätä omille epämukavuusalueillekin. Tällainen hyppy osui Terhin kohdalle 2014, kun padit ja tabletit tulivat musiikinopetukseen mukaan.
-Niiden käyttäminen ei ole minulle se ominaisin tapa, mutta kaikkeen tottuu. Tvt-osaaminen on yksi osa opetussisältöä, yksi väline musiikinoppimisen prosessissa.
Terhin mielestä on turha pelätä, että älylaitteiden käyttö kilpailisi perinteisen pedagogiikan kanssa.
-Padeilla tekeminenhän voi parhaillaan tuoda jotain uutta musiikinopetukseen. Oppilaat kommentoivat kyllä nopeasti, että soitetaanhan me edelleen oikeillakin soittimilla, Terhi muistuttaa.
Terhin mielestä musiikinopettajan arkinen työn järjestäminen voi tänä päivänä olla kovan haasteen takana, ja siinä ollaan usein yksin. Vaaditaan kovaa taistelutahtoa, jos haluaa saada oman äänensä kouluyhteisössä kuuluviin. Kouluttautuminen on Terhin mielestä yksi avainasia työssä jaksamiseen.
-Kannattaa huolehtia omasta uudistumisesta ja osaamisen päivittämisestä. Oma harrastuneisuus on tärkeää. Musiikilla on merkitystä, jaksakaa uskoa siihen, vaikka ollaankin marginaalissa, Terhi kannustaa kaikkia musiikinopettajia.
HEIDI HORILA
Kuva: Juuso Kauppinen
Mitä tehdä musatunnilla -kurssilta Tampereelta. Teemana ”iPad ja toiminnallinen musatunti” -teknologiaa kehollisesti.
Kuka?
Espoon Kuitinmäen koulussa opettava Terhi Oksanen
– Opetushallituksen perusopetuksen musiikin opetussuunnitelman perusteiden työryhmän jäsen (2001-2003)- Opetuhallituksen perusopetuksen musiikin opetussuunnitelman perusteiden työryhmän jäsen (2012-2014)
Harrastukset: Kuorolaulu (Open Voice), käsityöt sekä keväällä 2016 syntynyt lapsenlapsi
Jätä kommentti
2 Responses to “Vuoden musiikinopettaja muistuttaa itse musiikin kokemisen tärkeydestä”
Laura Kiuru
Onnea Terhi! Mikä/mitä on tvt?
Heidi Horila
Tvt= Tieto-ja viestintätekninen osaaminen!